Læg din superfood i blød, hvis din krop skal have maksimal gavn af nøddernes gode stoffer

” Fytinsyre i nødder forhindrer kroppen i at optage alle nøddens gode stoffer, men du kan heldigvis nemt sætte syren ud af spillet. 

Nødder og mandler betegnes ikke uden grund som superfood pga. et stort indhold af sunde fedtsyrer, fibre, proteiner, vitaminer, calcium og andre mineraler.

Ifølge en stor hollandsk undersøgelse med deltagelse af 120.000 mænd og kvinder, kan indtagelse af nødder fem gange om ugen reducere dødeligheden af hjertekarsygdomme med 29 pct., lungesygdomme med 24 pct. og kræftsygdomme med 11 pct.

Nødder mætter godt som mellemmåltid sammen med fx frugt, så de hjælper også med at spare på kalorierne.

Binder mineraler

Men der er også en bagside ved nødder (og frø og korn!). De indeholder store mængder fytinsyre, der binder calcium, zink, jern, magnesium, krom og mangan under fordøjelsen, så kroppen ikke kan optage dem. Især paranødder, mandler, hasselnødder og valnødder indeholder store mængder fytinsyre.

Det er fytinsyre som er årsag til, at vi ofte får mavepine eller føler os oppustede, når vi har spist mange nødder, frø og kerner.

Fytinsyren udvasker ikke de mineraler, som allerede er optaget i kroppen, men forhindrer kroppen i at optage mineraler fra fødevarer med fytinsyre. Men hvorfor overhovedet lade sig nøje, når man nemt og enkelt kan fjerne fytinsyren?

Sundere og bedre smag

Nødderne skal såmænd bare sættes til spiring eller lægges i blød natten over. Det fjerner det meste af fytinsyren og øger mængden af vitaminer, især B-vitaminer, som kroppen kan optage.

Det kræver en forklaring: Udover fytinsyre indeholder nødder et enzym kaldet fytase, der nedbryder fytinsyre. Fytase-enzymerne går i aktion, når nødder sættes til spiring eller i blød (og når fx en dej hæver).

Som en sidegevinst smager nødder bedre, når de er fri for fytinsyrens let bitre smag.

Sådan gør du:

  1. Hæld nødderne i en skål og fyld efter med tempereret vand og evt. ½ tsk. salt. Nødderne skal være helt dækket af vand.
  2. Dæk nødderne med et viskestykke og lad dem stå ved stuetemperatur natten over (12-15 timer). Skift gerne vandet tre-fire gange undervejs.
  3. Hæld vandet fra og skyl nødderne grundigt til vandet er klart.
  4. De udblødede nødder bør spises inden for 1-2 dage. Alternativt bør de tørres hurtigt, så mug ikke kan nå at udvikle sig under tørringen.

Høj varme ødelægger vitaminer og andre gode stoffer i nødderne, så det anbefales at tørre dem ved max 40 grader i dehydrator eller evt. varmluftsovn med lågen på klem! Den udmærkede hjemmeside www.veganeren.dk har oplistet tørre- og udblødningstider for diverse nødder, frø og kerner.

 

Undgå deforme nødder

Bemærk, at nogle nødder kan indeholde den kræftfremkaldende svampegift aflatoksin. Den kan ikke ses, men skimmelsvampen påvirker ofte nøddens smag og vækst, så smager nødden dårligt eller er den deform, bør du smide den ud.

Aflatoksin og andre svampegifte nedbrydes ikke ved kogning eller anden tilberedning. Der er især risiko for aflatoksin i nødder fra tropiske og subtropiske lande så som paranødder, pistacienødder, jordnødder, mandler og hasselnødder. Der er ingen risiko for aflatoksiner i nødder fra Danmark og andre nordligt beliggende lande.

Fødevarestyrelsen anbefaler at spise op til 30 gram usaltede nødder om dagen.

Flere artikler

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

" Olsens Basisvarer handler om selvforsyning, og hvordan du selv kan lave de fleste af de basisfødevarer, du køber i supermarkedet bedre, sundere, billigere og mere klimavenligt hjemme i dit eget køkken.”

~

Copyright

Olsens Basisvarer 2019